Menuplanlægning
Menuplanlægning
Når der i kostplanerne er defineret ud fra valg af fødevarer, portionsstørrelser, energiindhold pr. portion mv, kan menuerne planlægges.
Faktorer som målgruppe, aldersgruppe, madkultur m.m. er andre vigtige forhold, der skal inddrages i en menuplanlægning. Her kan begrebet personas inddrages.
En persona er en beskrivelse af en fiktiv bruger. En bruger der ikke eksisterer i virkeligheden, men som er beskrevet på en måde, så læseren genkender beskrivelsen og tror på, at denne bruger kunne findes. En persona er skrevet med udgangspunkt i data fra potentielle og reelle brugere og er således stykket sammen af viden om virkelige mennesker.
Lene Nielsen: Brugerfokuseret design
Personas anvendes i denne sammenhæng som en beskrivelse af fire forskellige mennesketyper med personprofiler, der kan afspejle deres præferencer for mad. Menuplanlæggeren kan herved omsætte denne viden til, hvilke retter/menuer, der skal udgøre dagens menutilbud.
Et eksempel på en menuplan med 3 forskellige hovedretter svarende til 4 personas-profiler
Personas |
Hovedretter |
Den bevidste livsnyder: |
Fisk i fad med rejer og asparges |
Den sportsglade optimist: |
Hakkebøf med løg og skysauce |
Den solide hygger: |
Hakkebøf med løg og skysauce |
Den kræsne drømmer: |
Tortellini i mild ostesauce |
Er fagligt opdateret i 2016