Menuplanlægning

Menuplanlægning

Når der i kostplanerne er defineret ud fra valg af fødevarer, portionsstørrelser, energiindhold pr. portion mv, kan menuerne planlægges.

Faktorer som målgruppe, aldersgruppe, madkultur m.m. er andre vigtige forhold, der skal inddrages i en menuplanlægning. Her kan begrebet personas inddrages. 

En persona er en beskrivelse af en fiktiv bruger. En bruger der ikke eksisterer i virkeligheden, men som er beskrevet på en måde, så læseren genkender beskrivelsen og tror på, at denne bruger kunne findes. En persona er skrevet med udgangspunkt i data fra potentielle og reelle brugere og er således stykket sammen af viden om virkelige mennesker.

Lene Nielsen: Brugerfokuseret design

Personas anvendes i denne sammenhæng som en beskrivelse af fire forskellige mennesketyper med personprofiler, der kan afspejle deres præferencer for mad. Menuplanlæggeren kan herved omsætte denne viden til, hvilke retter/menuer, der skal udgøre dagens menutilbud.

Et eksempel på en menuplan med 3 forskellige hovedretter svarende til 4 personas-profiler

Personas

Hovedretter 

Den bevidste livsnyder:

Fisk i fad med rejer og asparges

Den sportsglade optimist:   

Hakkebøf med løg og skysauce

Den solide hygger:

Hakkebøf med løg og skysauce

Den kræsne drømmer:            

Tortellini i mild ostesauce      

Er fagligt opdateret i 2016