Valg af fødevarer til diabetesdiæt

  Spis og drik hyppigst Spis og drik af og til Spis og drik sjældent Frarådes
Brød, mel og gryn

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker og højere indhold af kostfibre og fuldkorn


Fuldkornsvarianter af brød1, fx fuldkornsrugbrød, fuldkorns boller og -brød, fuldkornspitabrød og fuldkornsknækbrød

1 Diabetesforeningens anbefalinger pr. 100 g: mindst 8 g kostfiber og højst 7 g fedt og 5 kostfiber


Alle typer fuldkorns mel og -gryntyper, fx havregryn, rugmel og fuldkorns-hvedemel. Rug/hvede/bygkerner samt andre fuldkorns- kornsorter


Øllebrød uden tilsat sukker


Fuldkornsvarianter af grød, fx havregrød og øllebrød samt grød lavet hovedsagligt på fuldkornsgryn/kerner


Fuldkornsvarianter af müesli og morgenmadsprodukter med et lavt indhold af fedt og sukker2

2 Højst 13 g sukkerarter, højst 7 g fedt og mindst 8 g kostfiber

Brødtyper med et lavere indhold af fuldkorn eller uden fuldkorn, fx 
franskbrød/boller/pitabrød, teboller, rosinboller, rosinbrød, knækbrød og lign.

Brød, morgenmadsprodukter og lign. med et højt indhold af fedt, salt og/eller sukker, fx croissanter, tebirkes, kiks, kryddere, kammerjunkere, flutes med hvidløgssmør, tærte- og butterdej, tarteletter og bagels

 
Kartofler, ris og pasta

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket og

Fuldkornslogoet, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker og højere indhold af kostfibre og fuldkorn


Kartofler, fx bagte og kogte 


Fuldkornsris og -pasta eller fx kogte rug-/hvede-/bygkerner/bulgur/couscous en gang imellem som variation til kartofler
Ris, pasta og andre kornprodukter uden fuldkorn Kartoffelprodukter med højt fedt og /eller saltindhold, fx friturestegte kartofler  
Grønsager og bælgfrugter

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker


Friske, frosne, konserverede grønsager til alle hovedmåltider og mellemmåltider. Vælg især grove grønsager, fx løg, ærter, broccoli, blomkål, rodfrugter


Mindst 300 g grønsager dagligt


Alle typer syltede grønsager uden tilsat sukker


Bælgfrugter, fx kikærter, linser, bønner og ærter


Saltede produkter som fx oliven, pickles, kapers og soltørrede tomater har en mere nuanceret smag end bordsalt og kan derfor med fordel bruges i begrænsede mængder til at smage maden til med. Ofte er der ikke brug for yderligere salt (bordsalt) 
Alle typer sukkersyltede grønsager i små mængder     
Frugt, nødder og frø

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker


Alle friske og frosne frugter3 og bær3 (frosne bær efter et opkog).

Tørret frugt fx rosiner, svesker, abrikoser og figner i begrænsede mængder

3 2-3 stykker frugt fordelt over dagen. For mængder pr. portion se Diabetesforeningens pjecer.


Marmelade, syltetøj og gelé i begrænset mængde


Op til 30 g usaltede nødder og mandler


Frø og kerner (græskar-, sesam m.v.)


Drys fx lidt nødder eller kerner i salaten frem for ost


Saltede nødder og frø kan med fordel bruges til at smage til med

Sukkersyltede frugter i små mængder


Saltede nødder, frø og kerner i begrænset mængde

Meget fedt- og sukkerholdige og/eller saltholdige produkter, fx chokoladenøddecreme  
Mælkeprodukter og ost

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker


Mager mælk, fx skummetmælk, minimælk og kærnemælk


Magre syrnede mælkeprodukter (maks. 1,5 g fedt pr 100 g) og med begrænset tilsat sukker4

4 Højst 6 g kulhydrat pr. 100 g


Magre oste, fx skæreost (op til 30 +) og hytteost (op til 5 g fedt pr 100 g)


Feta- og parmesanost kan med fordel bruges til at smage til med. Ofte er det ikke nødvendigt at bruge yderligere salt

Federe oste, fx fetaost, parmesanost og skæreost (45+) i begrænset mængde


Alle typer creme fraiche, fløde, syrnet fløde og flødepulver til madlavning i begrænset mængde


Kunstig sødet skummetmælkskakao

Mælk og syrnede mælkeprodukter med tilsat sukker5 og med højt fedtindhold5, fx sødmælk, ymer, tykmælk, A-38,sødmælksyoghurt og kakaomælk

5 Over 6 g kulhydrat pr 100 g og over 1,5 g fedt pr 100 g

 
Kød, fisk, fjerkræ, indmad og æg

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker


Magert kød med højst 10 g fedt pr. 100 g, fx mørbrad og filet.

Hakket kød med højst 10 g fedt pr. 100


Kødpålæg, pølser og postejer med højst 10 g fedt pr 100  


Kød fra firbenede dyr, dvs. kød fra okse, kalv, lam eller svin højst 500 g (tilberedt) om ugen. Og især forarbejdet kød


Salt kød (bacon og lign.) kan bruges i begrænset mængde til at smage til med. Ofte er det ikke nødvendigt at bruge yderligere salt


Fisk og skaldyr, både frisk og frossen


Alle typer fiskekonserves fx torskerogn, tun/kippers i vand eller olie, makrel i tomat eller marineret sild


Fiskepostejer med lavt fedtindhold6

6 Højst 10 g fedt pr. 100 g


Alle typer fjerkræ


Alle typer indmad


Æg

Federe og saltholdigt kød, fx ribbensteg, medisterpølse, røget, og sprængt (saltet) kød


Hakket kød med højt fedtindhold


Charcuteri: Kødpålæg, pølser og postejer med højt fedt og saltindhold

   
Fedtstoffer, saucer, dressinger m.m.

Gå gerne efter produkter med Nøglehulsmærket, som sikrer et lavere indhold af fedt, salt, sukker


Planteolie, fx rapsolie og olivenolie, flydende margarine og bløde margariner


Saucer og dressinger med lavt kulhydrat- og fedtindhold7
Ketchup

7 Dressing: højst 5 g fedt pr. 100 g – Sauce: højst 10 g kulhydrat og højst 5 g fedt


Alle typer mayonnaise, mayonnaisesalater og remoulade (inkl. lightprodukter) i begrænset mængde


Mayonnaise, remoulade og pesto, fx i sandwich og på brød i stedet for smør


Oliebaserede saucer og dressinger


Sojasauce, engelsk sauce, bouillon, relish og chutney har en mere nuanceret smag end bordsalt og kan ofte med fordel bruges i begrænset mængde til at smage maden til med. Ofte er der ikke brug for yderligere salt (bordsalt)
     
Sukker, desserter, kager og slik  

Ikke-energigivende kunstige sødestoffer, fx acesulfam K, aspartam, cyklamat og saccarin


Ikke-energigivende fyldstoffer, fx cellulose og polydextrose


Sukkerfrit tyggegummi

Sukkerfrit slik sødet med sukkeralkoholer, fx sukkerfri pastiller i begrænset mængde


Alle typer sukker, sirup og honning8

8 Kulhydrat: op til 50 g tilsat sukker fordelt over dagens måltider – dog højst 10 E% kan indgå i den daglige kost


Mælkeis, yoghurt is og sorbetis i begrænset mængde


Kager sødet med ikke-energigivende kunstige sødestoffer og sukker i begrænset mængde

Is med højt indhold af fedt og tilsat sukker


Sukker og fedtholdige kager, fx wienerbrød, flødekager, tørkager, skærekager og småkager


Bolcher, lakrids og vingummi


Chokolade, marcipan og nougat


Energigivende fyldstoffer, fx maltodextrin

 
Drikkevarer

Vand, danskvand


Sukkerfri læskedrik og sukkerfri sodavand


Kaffe og te

 

Læskedrikke der indeholder både tilsat sukker og sødemiddel

Frugtjuice, æblemost, sukkerholdig saftevand, sukkerholdig læskedrik, sukkerholdig sodavand, cider og ice-tea


Ernæringstilskud

Diverse

Alle friske og tørrede krydderurter og krydderier

 

Salt- og fedtholdige produkter, som fx saltstænger, grissini, popcorn - alle typer chips (inkl. lightprodukter)

 

Er fagligt opdateret i 2016